Håndboldlandsholdet populært efter håndbold-EM

Jyllands-Posten bringer undersøgelse, der viser, at håndboldlandsholdet er mere populært end fodboldlandsholdet efter det fantastiske håndbold-EM i Herning. Læs avisens seks spørgsmål og DBU’s svar.



DBU modtog i går følgende præmis til seks spørgsmål om, hvorfor håndboldlandsholdet ifølge Jyllands-Postens undersøgelse er mere populært endfodboldlandsholdet:

”Analyseinstituttet Wilke har lavet en spørgeundersøgelse, hvor det blandt andet har stillet danskerne følgende spørgsmål:

Hvilket af følgende to landshold har det stærkeste brand? Herrelandsholdet i håndbold eller herrelandsholdet i fodbold?

Totalt svarer 51,2 % håndboldherrerne, 22,4 % svarer fodboldlandsholdet for herrer, mens 26,4 % svarer "ved ikke."

Undersøgelsen er lavet i januar.”

Vi bringer alle avisens seks spørgsmål og vores uddybende svar i deres helhed og sammenhæng her på siderne.

1:

Hvad tænker DBU om, at 28 % flere svarer håndboldherrerne end fodboldlandsholdet, og at DBU's hold i øjeblikkeligt ikke har det stærkeste brand?

Her i fodboldforbundet anerkender og glæder vi os over, at håndbolden gør det rigtigt flot og i perioder er super populært. Og vi konstaterer, at deter populært at drage sammenligninger, specielt når der kan føres påstande om, at fodboldens position udfordres. Vores kommercielle afdeling har fåetforetaget tilsvarende undersøgelser, som viser en målgruppe svarende til 2,6 millioner danskere. Det dokumenterer et kæmpe potentiale, og vi vil derforkoncentrere os om at udnytte udviklingsmulighederne bedre de kommende år.

2:

Er det tilfredsstillende for DBU med tanke på den kommercielle og folkelige position, som fodbold har blandt danskerne, samt antallet af fodboldspillere?

Vi har de seneste par år sikret os rigtig meget indsigt om vores brand position og har i samme forbindelse gennemført publikumsundersøgelser vedlandskampene i Parken. Vi har derfor rigtig god viden om landsholdets potentiale fra disse undersøgelser, der er udviklet helt til vores interneformål. På breddeområdet kan vi da kun være tilfredse med fodboldens position som den suverænt største idrætsgren herhjemme. Det skyldes en målrettetfokus på at produktudvikle fodbolden, så den spilles på børnenes præmisser.

3:

Er undersøgelsen blot et udtryk for et øjebliksbillede på grund af håndbold-EM, eller er dette en større tendens?

Det ville være svært at afvise, at der ikke kan være en sammenhæng her fire måneder efter, landsholdet mistede kvalifikationen til VM og tre månederefter, holdet sidst spillede en kamp i forhold til jeres undersøgelse måneden efter den massive dækning af et succesrigt EM i håndbold, som stårtydeligt i erindringen hos rigtig mange af os. Men det ændrer ikke på vores udfordringer, og at vi skal styrke relationerne til de danskefodboldtilhængere.

4:

Hvorvidt er der de seneste år rykket ved den klassiske opfattelse af fodboldlandsholdet som Danmarks bredest favnende landshold med denne undersøgelse ogen anden for et år siden, som viste det samme?

Situationen var vist nogenlunde den samme sidste år på samme tid med et håndbold-EM i januar efter en ikke overbevisende indledning på landsholdetsVM-kvalifikationsturnering i efteråret. Fodbold er per definition en større sportsgren end håndbold med en deraf følgende bredere interesse, fordiflere danskere løbende følger med i fodbold og dyrker fodbold. Og det er det potentiale, vi skal basere ambitionerne om at være det bredest favnendelandshold på. Men vi har ingen forventninger om, at landsholdet automatisk bør være top-of-mind hos danskerne i de inaktive perioder.

5:

DBU havde 9,9 mio. kr. i underskud, landshold missede VM-kvalifikationen og havde vigende tilskuerinteresse i VM-kvalifikationen, med undtagelse af kampenmod Italien, samt ingen hovedsponsor, ny politisk og administrativ ledelse og nu denne undersøgelse. Er I bekymrede for udviklingen?

Nej, vi er ikke bekymrede, men vi er rigtigt opmærksomme på og arbejder allerede med strategierne for den forandrede markedssituation. Bestyrelsen iDBU skal da helt sikkert fokusere på, hvor mange penge, de forpligter sig til at sende ud og arbejde fra DBU's kasse, som er meget afhængig aflandsholdets sportslige situation og modstanderne. På det kommercielle område har vi tillid til kompetencerne i DBU's forholdsvis nye, kommercielleselskab, DBU A/S, og at vi har en ny hovedsponsor klar, efter aftalen med Danske Bank udløber til sommer. For så vidt angår de to nye personer ispidsen for den politiske del af foreningen med en ny formand og den forretningsmæssige og sportslige del med en ny administrerende direktør, så er dertale om et grundigt planlagt generationsskifte over nogle år med en helt ny organisationsstruktur. Den forretningsmæssige del er gearet til at arbejdemed de markedsmæssige udfordringer, når Claus Bretton-Meyer tiltræder her i næste uge.

6:

Hvad vil DBU overordnet gøre for at ændre billedet?

Vi arbejder på nye strategier på en række områder - ikke mindst brandingen af DBU og vores mange subbrands - og vi glæder os til at rulle tiltagene uddet kommende halve år med eksempelvis en helt ny billetsalgsstrategi og få landsholdet relanceret i det kommende "Week of Football"-koncept fraefteråret.

Log ind