#trænerpåtwitter
DBU´s Trænerlounge har spurgt @soendergaard2 og @MadsRDavidsen hvordan de mestrer de sociale medier, når fodbold-verdens øjne konstant hviler på deres virtuelle jeg.
Lars Søndergaard har gjort sig bemærket på de sociale medier. Foto: DBU Fyn.
@soendergaard2 er i den virkelig verden kendt som Lars Søndergaard, cheftræner i SønderjyskE. Hans Twitter-profil har 1783 følgere – det svarer til næsten 20.000 fingre, der er klar til at taste løs på tastaturet og kommentere på ét af hans tweets. Men Lars Søndergaard er ikke bange for at sige sin mening – heller ikke på de sociale medier. Han var for nylig nomineret til årets Mediepris 2014, hvor Danske Sportsjournalister roste hans tilstedeværelse på Twitter, der ”giver et andet billede end den mand, man ser på TV”, som det blev nævnt i motivationstalen ved prisuddelingen.
Lars Søndergaard bruger Twitter aktivt i sit arbejde. Han nyder godt af den mulighed, som mediet giver for at udtrykke sin mening, selvom han ikke er blevet spurgt:
”Twitter er min mulighed for at komme med nogle kommentarer, uden at jeg skal spørges direkte af pressen. Når vi har spillet en kamp, så kan jeg lige kort og med få ord sige, hvad jeg synes om det – måske endda primært, når vi har tabt. Oftest hvis man møder Brøndby, så bliver der i medierne fokuseret på Brøndbys fejl i stedet for, at vi var gode, og det er godt at få sagt. Det er også en måde at komme videre på og sige ”Sket er sket, og vi er videre”,” forklarer Søndergaard.
@MadsRDavidsen twitter fra computeren i huset i Kina. ’Mads Davidsen’ står der i hans pas, og dagligt assisterer han Sven-Göran Eriksson i arbejdet med spillerne i SIPG FC i Shanghai. For Mads Davidsen er der ingen plads til tilfældigheder, når han bruger de sociale medier. Strategitavlen er tegnet op:
”Jeg er meget bevidst i forhold til min strategi. Jeg holder mig for eksempel kun til fodbold på Twitter og mere private elementer på Facebook, så jeg på den måde altid holder mig til mit menneskelige værdisæt, som jeg lever efter. Derudover går jeg ikke ind i diskussioner eller debatter, der ikke omhandler emner, hvor jeg har en indsigt, uddannelse eller erfaring at byde ind med,” forklarer Mads Davidsen.
Faglig diskussion – og et vindue ind til modstanderne
Begge trænere vælger Twitter, når der skal faglighed på skemaet, mens Facebook udelukkende bruges i private sammenhæng. Lars Søndergaard har endda en lidt mere snu dagsorden bag sit daglige Twitter-besøg:
”Det er en måde at få en viden omkring modstanderen – ikke sådan at der står nogle uddybende ting, men det er mere trupmæssige ting, skadesopdateringer osv.,” fortæller Lars Søndergaard.
For Mads Davidsen er aktiviteten på Twitter særligt en måde at give noget tilbage på for alle de fans, der følger ham.
”Jeg skriver ikke bare for at skrive, men vil gerne give lidt ekstra til de mange, der følger fodbold. Det er trods alt dem, der indirekte betaler min løn. Det synes jeg man må respektere ved at give dem lidt mere end bare standardinformationerne,” siger Mads Davidsen.
Det hurtige medie – og dets faldgruber
Tilbage i SønderjyskE var den karismatiske jyde den første Superligatræner på Twitter og er nok også den mest omtalte. I efteråret 2014 udtalte Søndergaard sig med navns nævnelse om dommer Anders Poulsens præstation i en kamp. Det kostede to dages karantæne og blev samtidig en lærestreg for Søndergaard, der er blevet mere betænksom over mediet.
”Man skal være bevidst om, at når man først trykker send – så kører den altså igennem. Så har man ikke mange muligheder for at stoppe det igen. Efter karantænen overvejer jeg meget, hvordan man skal kommentere. På Twitter kan man jo aldrig se glimtet i øjet, og jeg er måske sådan en type, der godt kan lide, at der er lidt ironi og et glimt i øjet og der er det somme tider lettere at stå face to face. Så man skal passe på, hvad man skriver,” siger Lars Søndergaard.
Selvom karantænesagen ramte Lars Søndergaard hårdt, og afholdt ham helt fra at bruge det sociale medie i to uger, mener han også, at der kom noget godt ud af sagen:
”Mit tweet gav jo en klar snak om dommere – man kan jo så håbe, at det har hjulpet – men også om Twtitter og åbenhed, og der kom jo nogle ok ting ud, selvom de første 14 dage var vilde,” siger Lars Søndergaard.
Mads Davidsen har aldrig måtte trykke ”fortryd” efter først at have sendt et tweet ud til omverdenen. Men det bunder måske i den fastankrede strategi, træneren har lagt for sin ageren på de hurtige medier.
”Hvis man har en strategi og holder sig til den, så kan jeg stå inde for alt, hvad jeg siger og mener om de emner, jeg vælger at udtale mig om,” siger Mads Davidsen.
Mads Davidsen holder sig til strategien for hvert enkelt tweet. Og dem har der været mange af. 2601 siden 2012 for at være helt præcis. Han er helt klar over, at alle 2600 ikke er blevet taget lige godt i mod i den store, kritiske fodboldverden – men det betyder ikke noget.
”Jeg har et job, hvor jeg stikker næsen frem, og så vil der altid være en procentdel, der mener, at næsen er grim. Og det er helt fair. Jeg ændrer mig ikke eller ændrer mine værdier af hverken ros eller ris,” siger Mads Davidsen.
Afstanden til spillerne
Hverken Lars Søndergaard eller Mads Davidsen er på nogen måde forbundet til deres spillere på de sociale medier. Og det er et helt bevidst valg:
”Jeg føler på en eller anden måde, at det er en privat sfære – og jeg behøver ikke vide alt om mine spillere, hvis de fx er ude og hygge sig eller noget i den stil,” forklarer SønderjyskE-træneren.
I Kina ser tingene ikke anderledes ud.
”Jeg vil rigtig gerne følge mine spillere, når de ikke spiller under mig mere. Men indtil da fravælger jeg at møde dem online. På den måde kan jeg undgå eventuelle misforståelser eller dårlig online kommunikation,” forklarer Mads Davidsen.
I det digitale univers er det dog svært at undgå hinanden helt, især når man er i mediernes søgelys. På Twitter re-tweetes historier og kommentarer ofte, og trænerne kan derfor heller ikke se sig helt fri fra at skulle tage stilling til sine spilleres ytringer.
”På den måde ser man også nogle tweets fra spillerne – men det er ikke sådan, at jeg ser det som en kontrollerende instans,” siger Lars Søndergaard.
Spillernes ageren på de sociale medier er sjældent en grund til kontroverser, men grænsen er alligevel optrukket i de fleste klubber, for hvad der er uacceptabelt at ytre sig om i den digitale verden.
Det gælder også for SønderjyskE, men der er alligevel langt til sanktioner for spillere, der går over stregen.
”Jeg har ikke haft nogen oplevelser, hvor jeg er blevet nødt til at gribe ind over for spillerne. Vi har ikke noget forbud for spillerne om hvad de må sige og ikke sige – kun en bemærkning om, at de selvfølgelig skal være påpasselige, for det er et medie, der er hurtigt. Måske faldt jeg lidt selv i fælden, så hvis jeg skal være et godt forbillede, så var jeg det nok ikke lige der (griner). Hvis det er noget der er illoyalt over for holdet eller andre personer – eller racistiske udtalelser, så er det noget man skal snakke om, men sanktioner er altså først hvis det liver gjort bevist for at skade andre”, fortæller Lars Søndergaard.Du kan finde denne måneds Trænerlounge her.